mikaelapetra

Direktlänk till inlägg 23 november 2012

Mikaela om kost & hälsa!

Av Mikaela Bengter - 23 november 2012 13:30

Jag lovade er ett inlägg om hur jag lagt om min kost för att gå ner i vikt, lite tips och sånt! Det roliga är ju att det är så enkelt :) har aldrig varit så enkelt för mig att lägga om kosten "bara sådär". Först läste jag detta häfte som jag norpade åt mig på vårdcentralen;


 


Visserligen har jag bara gått ner 2kg ännu, men jag tror på detta! I detta häfte finns massor av bra information för viktnedgång. En sak jag kollade mycket på var hur tallriksmodellen för viktnedgång ska se ut, och den ska se ut såhär;


 

Denna har jag faktiskt tagit massor av inspiration av! Mycket användbar. Läste också att man inte alls behöver äta en massa mellanmål, som många gnällt om på mig, många klarar sig på 3 mål om dagen och några frukter. Jag äter frukost, lunch och middag och massa frukt! Jag har aldrig varit något riktigt fan av frukt överhuvudtaget, aldrig äit så mycket frukt som jag gör nu. Satsumas är något som jag nästan kan säga att jag blivit beroende av! Haha :) En sak jag gjort är att handla efter "nyckelhålet" alltså nyckelhålsmärkt mat! På så sätt vet ni att ni har bra mat med er hem.


Ungefär såhär ser mitt matschema ut under dagarna;


Frukost - Nyckelhålsmärkt müsli, lätt A-fil och en satsumas. Möjligtvis två stycken finncrisp (original) med philadelphia som pålägg. Ibland kan det bli fiberhavregryns gröt med lite honung på istället för müsli.


Lunch - En fitness ciabatta med smör och leverpastej (eller annat grovt bröd) och en-två frukter.


Middag - Frysta kokta grönsaker (halva tallriken) och ugnsbakad fisk (ca en halv torskfilé eller en laxbit) med någon god sås, eller så byter jag ut fisken och såsen mot tex två pannbiffar med sås eller något annat kött eller kanske kyckling. Jag brukar dränka grönsakerna i citron för att dom ska smaka bättre.


Gärna en frukt till efterrätt :) det jag dricker brukar oftast vara ett glas kallt vatten till varje mål. Om jag känner mig hungrig på kvällen så blir det 2-3 finncrisp med philadelphia på, möjligtvis en frukt eller morot. Morötter är väldigt bra att ha hemma också. :)


Min lillasyster tycker att jag fått mycket finare hy sen jag började äta enligt detta, och karln min sa igår att han tycker att jag ser annorlunda ut, på ett bra sätt, men han kunde inte sätta fingret på vad det var. Och så fick jag se -2kg på vågen. Så underbart :)


Så mina tips är att handla efter nyckelhålet, håll denna tallriksmodell på bilden ovan för att gå ner i vikt, 3 mål om dagen och massa frukt och grönt! Ett tips till som jag tycker gör allt mycket lättare är att börja med kosten, när du har fixat den och tycker att det är lätt, sätt då igång med någon form av träning. Jag har inte börjat med någon sorts träning än eftersom att jag vill se hur det funkar med kosten först, skulle jag bara slänga på med en massa träning nu så skulle det nog lätt bli för mycket och man ger mer än gärna upp, det får inte hända!


Sen kommer jag till det där med att unna sig, visst ska man få unna sig något! Huvudsaken man gör det i rätt mängd. Jag har sagt att jag får välja en dag per helg som jag får unna mig något. Igårkväll började jag fundera på vad jag skulle vilja unna mig under helgen, en enda sak. För mig stod det mellan choklad, saltlakrits, fikabröd eller glass. Så denna helg tänker jag unna mig en ben&jerrys! Och bara fortsätta följa kosten precis som jag gjort hittills.


Det där med sötsug är ju den svåra biten om man är sockerberoende som jag. Men faktiskt så får man ju bara bita i det sura äpplet och börja äta såhär utan socker tills man känner att det börjar försvinna. Det som står i detta häfte om just sötsug så är det ju att man ska vänta ut det. Konstigt nog så försvinner inte mitt sötsug när det kommit så långt att jag fått det. Det jag gjort är att helt enkelt bara skita i det, tänka på vilka kalorier det egentligen är som man stoppar i sig, kolla sig i spegeln och drömma sig bort till den kropp man skulle kunna ha om man gav fan i att stoppa i sig en massa skit. Ta en frukt istället och se den kroppen framför dig :)


Jag personligen tycker inte att detta är svårt, jag tycker att allt jag får äta under dagarna är supergott och jag själv är oftare glad och aningen piggare. Det gäller ju att hålla hoppet uppe, att vara stark och bara boosta kroppen med nyttiga saker. Jag ger fan inte upp, så är det bara. Hitta bitchen i dig själv, för det är nu den kommer till användning på ett väldigt positivt sätt. Du VET att du klarar detta! Du är stark och du kan göra vad fan du vill. Thats it!


Nu ska jag klä på mig och bege mig ut på en liten promenad efter att nyligen ha ätit en lunch bestående av grovt bröd med lite smör och ett kokt ägg, plus en satsumas och ett glas vatten! Tänkte precis skriva att det gäller att ta vara på solen så länge den är framme, men ser nu när jag kollar ut att den visst försvunnit och det blivit grått ute igen. Nåja, ut ska jag! Breathe in, breathe out.


LYCKA TILL!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela Bengter - 17 januari 2013 17:57

NYA BLOGGEN HITTAR NI HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR!

Av Mikaela Bengter - 14 januari 2013 22:37

Hej, var ett tag sedan jag uppdaterade här, men har inget internet på min dator hemma, inge vidare via telefon :p men ska skaffa snarast! Är hos lillsyrran och lånar hennes dator som är trögast i världen just nu :) haha.    Snart har jag iallafal...

Av Mikaela Bengter - 2 januari 2013 21:56

Detta har jag sysslat med ikväll! Just nu ligger det på torkning, får se om det blir ett till lager sen eller ikke!         Just ja, fick hem grejjerna från ginatricot också!     ...

Av Mikaela Bengter - 30 december 2012 20:17


Jag läste en status på facebook tidigare idag där en av mina bekanta skrivit att han stör sig så på alla som sitter och skriver liknande "2012 suger, 2013 snälla bli bra" hela tiden och att det faktiskt blir vad man gör det till. Att om man fortsätte...

Presentation


What doesnt kill you makes you stronger.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards